(نماینده اولین دوره مردم اراک در مجلس شورای اسلامی)
وطن و خانواده
در ناحیه ای سرسبز و خرم در غرب اراک ،آبادی با صفای سنجان ارمیده است مردمان این روستا از طریق زراعت و دامداری روزگار می گذرانند و با زحمت و مشقت در تکاپوی رزق حلال اند .آنان در ضمن تلاش برای معاش ، به امور مذهبی عنایتی ویژه دارند ، و حرمت مومنین و اهل تقوا را پاس می دارند. از جمله شخصیت های مورد احترام این دیار ،کشاورز پرهیزگاری بود که در کنار همسر خویش سیده ی علویه ، در بین سکنه ی این ناحیه ، زندگی سالمی را آفریده بود . به همین دلیل ، مردم آبادی اورا بزرگ داشته و احترامش را بر خود لازم می دانستند.
ولادت و دوران کودکی و نوجوانی
شهید علی هاشمی سنجانی بسال 1290 هجری شمسی در سنجان اراک چشم بدنیا گشود . وی در خانواده ای مذهبی و کشاورز مراحل رشد و کمال خویش را آغاز کرد . پدرش کشاورز پرهیز کاری و مادرش سیده علویه که زن دانش دوست و مومنی بود ، نسبت به پرورش اخلاقی فرزندان خود توجه خاصی مبذول می داشت به دلیل علاقه ی بسیارش به حضرت امیرمومنان (ع) اورا ((علی )) نامید ، تا در آینده از جرعه نوشان چشمه جوشان ولایت گردد و راه انسان والا و بزرگ را ادامه دهد. چون این کودک دوران رشد اولیه خود را پشت سرنهاد(1)
مادرش ابتدا در کودکی وی را به مکتب برای تحصیل علم فرستاد و سپس زیر نظر خود ، اورا تشویق و ترغیب به کسب مدارج علم و فضیلت می نماید . نخستین کسی که علی هاشمی را با مقدمات ادبیات و علوم دینی آشنا ساخت، مرحوم حاج شیخ عطاء الله فقیهی سنجانی بود که در همان روستا می زیست ، هاشمی سنجانی در مدتی کوتاه ، معارف و دانش های ابتدایی را به شایستگی نزد وی آموخت و برای ادامه تحصیل به شهرستان اراک عزیمت نمود
تحصیلات در اراک و قم
روحانی شهید هاشمی سنجانی در اراک ، سطح را نزد استادانی چون مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد سلطان العلماء ، حجه الاسلام آشیخ جعفر نماینده مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری ، آیت الله سید حسن فرید محسنی(2)و دیگر استادان طی می کند و با درجات عالی از عهده امتحانات برمی آید و برای تکمیل آن عازم قم می شود .
در قم از محضر مراجع تقلیدی چون مرحوم آیت الله حجت ، مرحوم آیت الله بروجردی ، مرحوم آیت الله گلپایگانی و آیت الله امام خمینی (ره)، در درس فلسفه و اسفار و فقه و اصول بهره ها می گیرد و در طریق رشد و کمال گامهای بلندی برمی دارد . استفاده از درس چنین استادانی شهید هاشمی سنجانی را روحانی متفکر و متعهد ، عارفی عمیق ، شاعری توانا ، انسانی با تقوی و متواضع و عاشقی دل سوخته نسبت به خاندان ولایت و طهارت می سازد .
بنا به اظهارات استاد شیخ محمد کاشفی : میرزا علی سنجانی ، ابتدا در اراک مشغول خدمات دینی از قبیل وعظ و ارشاد بود و پس از انتقال آیت الله فرید محسنی به قم ، هاشمی نیز به قم آمد و مشغول تحصیل و تبلیغ شد و در مسجد امام حسن عسکری (ع) و غالبا بعد از نمار جماعت آیت الله شیخ مرتضی حائری مشغول وعظ و ارشاد می شد.وی نیز مورد توجه آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی بوده است (.3)
وی اجازات متعددی از حضرات آیات عظام چون مرحوم ایت الله حجت ، مرحوم آیت الله ابوالحسن اصفهانی ، مرحوم آیت الله بروجردی ، مرحوم حکیم ، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی ، آیت الله گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره) را در امور شرعیه و فقهی دارا بوده است .
حضرت آیت الله ابوالحسن اصفهانی در مورد اجازه ایشان چنین مرقوم داشته اند :(4)
(( فان جناب العالم الفاضل الثقه المجد المسد المعتقد الشیخ میرزا علی العراقی فمن صرف عمره الشریف فی تحصیل علوم دینیه و تکمیل المعارف الحهفه الهیه))
شهید هاشمی سنجانی پس از مراحل علمی در حوزه مقدس قم ، به درجه مدرسی علوم دینی در حوزه نائل می گردد و چند سالی را به تدریس می پردازد و شاگردان متعهد و متقی نیز تربیت می کند .
زهد و پارسایی
آن شهید عزیز ، تعلقات دنیایی را از صفحه ذهن و دل محو کرد، و تنها یک تعلق را برجای نهاده بود ،وآن پیوستگی به حق بود. او از دنیا و وابستگی هایش ، روی برتافت و برای گذران زندگی خود به حداقل امکانات بسنده کرد وی با این روش توانست هم به مقام حق تقرب یابد و راه تقوا و ایمان را مطمئن تر بپیماید، و هم موقعیت افراد مستمند و نیازمند را بهتر درک کند و خود را به این افراد نزدیک تر سازد، اعراض از دنیا هم او را از معنویات بهره مند ساخت و یاد خدا را در قلب او زنده نگه داشت ، وهم زندگی ساده و بی آلایشی را برای او تدارک دید تا آنجا که فریب جاه و مقام و مظاهر فناپذیر ان را نخورد. به دلیل وجود همین حالات اخلاقی بود که شهید در مقابل ستمگران ، پر صلابت و بی اعتنا ،و در برابر بندگان شایسته و مومن ، فروتن و خاضع بود.(5)
مبارزه با رژیم طاغوت
در طول سالهای سیا ه دیکتاتوری و خفقان رژیم منفور طاغوت وی در خطابه ها و سخنرانیهای متعددی خویش ، امر بمعروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و ظالم و طاغوت را فراموش نکرده ، با علاقه خاصی که به خاندان ولایت و طهارت داشت در گفتار خود با بهره گیری از رهنمودها وپیامهای امامان کفر ستیزتشیع به روشنگری و افشاگری رژیم طاغوت می پرداخت .در همین رابطه ها چندین بار تحت تعقیب ساواک قم و اراک و چند سالی را نیز ممنوع المنبر بوده است .
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی
شهید هاشمی سنجانی بهنگام شروع انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان اراک انتخاب شد و بیش از نیمی از آرای مردم آن دیار را بخود اختصاص داد و نماینده آن شهرستان گردید .
در سنگر مقدس مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور اوقاف و خدمات کمیته های امداد و خیرات شرکت داشت و فعالانه وظیفه خویش را ایفا می کرد
شهید هاشمی سنجانی در جلسات گوناگون که با دیگران داشت ، و حتی در مجلس شورای اسلامی می کوشید افراد را متوجه آخرت و یاد معاد نماید ، تا بر اساس این آگاهی و بصیرت در اصلاح اعمال و رفتار خود بکوشند . به عنوان نمونه وی در هشتاد و پنجمین جلسه ی علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت : (( میل داشتم این تذکر را بدهم که تقریبا در جلسه دوم یا سوم بود که وارد شدم ، جزوه هایی که مذاکرات جلسه سابق را نشان می داد، به دست من دادند، وقتی نگاه کردم ، دیدم تمام مذاکرات جلسه سابق در آن جزوه هست. یاد آیاتی افتادم در قرآن ، که از جمله این آیه بود : (( و کل انسان الزمناء طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامه کتابا یلقیه منشورا اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا )) این جزوه گزارش یک مجلس را می دهد ، لکن آن نامه ای را که روز قیامت به دست آدم می دهند ، گزارش تمام زندگی هفتاد و هشتاد ساله انسان را می دهد و لذا باید بیدار شد ))6
تا اینکه بتاریخ هفتم تیرماه 1360هجری شمسی( مطابق با روز یک شنبه 25 شعبان/1401/هجری قمری) در جلسه مشورتی پیرامون اوضاع سیاسی کشور با عده ای از دوستان و همسنگران خویش بدست عمال شیطان بزرگ امریکا، بشهادت رسید و با مرگ خویش چهره جنایتکار این شیطان بزرگ را بیش از پیش رسواتر ساخت و به آرزوی دیرینه خویش رسید .
درمحفل عاشقانه فرزانه و مست می گشت سبوی کربلا دست به دست
ناگاه زخیل ناکثان دستی پست هفتاد و دو پیمانه به یک سنگر شکست
از وی آثار قلمی چندی در فقه و اخلاق و وعظ و همچنین اشعاری چند در عرفان باقی مانده است . از شهید علی هاشمی سنجانی 8 فرزند ، 6 پسر و 2 دختر باقیمانده است و مقبره ایشان در گلستان شهدای قم( شیخان قم) می باشد . (7)
منبع و ماخذ :(نوشته صباح ملک حسینی)
1-ستارگان حرم (جلد هشتم ) ،تهیه گروهی از نویسندگان ماهنامه کوثر ،انتشارات زائر(آستان مقدسه قم ) ،چاپ اول 1379 ،صفحه151
2-جواهر کلام ، عبدالحسین ، تربت پاکان قم ( جلد دوم ) ، انتشارات انصاریان قم ، چاپ اول 1382 ، صفحه 1208
3-منبع شماره دو ، صفحه 1209
4-محتاط ، محمدرضا ، سیمای اراک ( جلد چهارم ) ، انتشارات کتیبه اراک ، چاپ اول 1372 ، صفحه 168
5-((یاد نامه شهدای هفتم تیر)) روزنامه جمهوری اسلامی ،هشتم تیرماه 1362 فصفحه9
6-نطق قبل از دستور آن شهید در تاریخ 26 آذر ماه 1359
7-پیشتازان شهادت در انقلاب سوم ، ناشر دفتر انتشارات اسلامی (وابسته بجامعه مدرسین حوزه علمیه قم ) ، چاپ شرکت افست ( سهامی عام ) 1360 تهران ، صفحات 159 و160
|